Skriva för webben, fokus på sök

 

Webbkommunikation

Varför: Att lära sig att skriva för webben och utveckla sin webbkommunikation innebär stora möjligheter för företag att nå ut till potentiella kunder och säkerställa att besökaren har en bra upplevelse på webbplatsen. Att möta kunder och intressenter på deras villkor i sökmotorn, genom organisk sökmarknadsföring eller SEO (sökmotoroptimering), är ett ypperligt tillfälle att visa upp sitt erbjudande när kunden är i en framåtlutad situation och söker lösningar och svar. All skriven text på webben kan i princip hittas och indexeras av sökmotorerna. Detta ställer stora krav på alla skribenter som producerar innehåll för webbplatser, nyhetsbrev och sociala medier.

Vem: Kursen Skriva för webben riktar sig till dig som själv arbetar med att skriva texter för webben, kanske som webbredaktör, webbmaster eller kommunikatör i form av innehåll, pressmeddelanden, uppdateringar i sociala medier eller bloggar etc. Samt till den som ansvarar för innehåll på företagets webbplats och vill få förståelse för hur det ni skriver påverkar sökresultatet för företaget och era produkter/tjänster.

Var:
Tider: 09.00 – 15:00
Plats: Search Integration, Brunnsgatan 21 B, Stockholm
Kostnad: 4 900 kr (exkl. moms)
Datum för nästa kurstillfälle: publiceras inom kort
Maximalt antal deltagare: 11 personer
Om du anmäler dig till två kurser på en gång så rabatteras priset med 1000 kr

Utbildningarna om att skriva för webben och SEO som Search Integration har hållit för oss har gett våra redaktörer värdefull insikt och verktyg att skapa bra och sökoptimerat innehåll till vår sajt. Deras entusiasm gör att vi fått mer energi att driva vidare projektet att utveckla vår sajt.
Daniel Norén, Digital Manager på Lensway

Följande ingår:
Morgonfika och lunch
Diplom för genomförd utbildning

Vad: För att framgångsrikt kunna skriva för webben behöver man förstå hur sökmotorer läser innehåll och text på webben och vilka parametrar som är viktigast. Vi undersöker affärsnyttan med att optimera innehåll för sökmotorer. Vilka faktorer som påverkar att ditt och andras innehåll blir synligt i sökmotorerna. Målet med kursen Skriva för webben är att förbättra landningssidor genom optimering av innehåll och texter utifrån ett användarperspektiv.

Steg 1 – Strategisk sökordsanalys
Hur man arbetar med att genomföra en strategisk sökordsanalys. Vi går igenom hur man arbetar med att identifiera lämpliga sökord och bekantar oss med hjälpmedel och verktyg. Syftet med att skriva för webben är att skapa synlighet på konkurrensutsatta begrepp och termer, det är då vi kan börja prata om organisk sökmarknadsföring.

Steg 2 – Sökordsoptimering av innehåll och texter
En viktig del för att skapa sig en närvaro är att optimera texterna på sin webbplats för att nå framgång i sökresultaten. Vi tittar på varför du ska fokusera på landningssidor (identifiera, prioritera och optimera) även relaterat till sponsrat sök, PPC. Vi lägger stor vikt vid hur man skall tänka när man ska skriva för webben och skapa texter som ska ranka bra i sökmotorer men först och främst läsas av människor.

Steg 3 – Skapa nytt innehåll
Låt söket ge dig in-put till nytt, eftertraktat innehåll. Kreativitet i sociala medier och sökmarknadsföring samt att ta fram en kommunikationsstrategi för sökprocessen. Kommunikation som stärker varumärket (sökord, copy, tonalitet). Vi tittar även på hur man jobbar med länkar, interna och externa.

Mål: Att kunna kartlägga en webbplats och strategiskt välja ut sökord samt mappa upp mot sajten. Ha kunskap om hur man skriver sökoptimerade texter för webben samt hur man får idéer till nytt innehåll (content creation) samt sprider detta.

Titta även på vår PPC-kurs, där du lär dig att marknadsföra dina landningssidor genom PPC-annonsering i AdWords.

Utbildare är Gisela Bernhoft som jobbar med sökbeteendeinsikter och innehållsstrategi på Search Integration

Gisela Bernhoft - Search IntegrationGisela är diplomerad marknadskommunikatör från IHR och har en dubbel Fil. Kand. i Reklam & PR och Engelska. På Search Integration stöttar hon framför allt B2C kunder med att lyckas med sin digitala strategi och säkerställer att både projekt och löpande uppdrag lever upp till våra högt ställda krav. Hon bidrar med fokus på att skriva texter som är optimerade för såväl webben som läsaren. Gisela har innan hon kom till oss bland annat jobbat med strategisk, digital kommunikation i B2B sammanhang. Fördelen med att ha en kursledare som jobbar med dessa frågeställningar och verktyg på daglig basis är att det ger dig stor insyn samt många tips och insikter för hur man bäst kan skriva för webben.

Var social, dela!