Sökordsrapporten Auction Insight – Avslöjar konkurrentens sökstrategi

 

Detta är en ny unik sökordsrapport i Google AdWords – För första gången någonsin släpper nu Google AdWords på informationen om dina konkurrenter. Aldrig förr har det varit möjligt att få reda på mer än generell branschstatistik och då med betoning på väldigt generell. Det är helt klart ett trendbrott som nu sker och vi ser med glädje fram mot ytterligare överraskningar från Google.

Så vad är det för unik rapport vi talar om? Jo man kan nu på sökord med högre sökvolymer jämföra sökordets genomsnittliga position och visningsandel mot andra annonsörer. Vi kan alltså jämföra vad vi redan vet om vår visningsandel och genomsnittliga position mot våra konkurrenter och på så vis få ny insikt i hur vi ska agera i vår sökstrategi. Samla ihop tillräckligt många av de viktigaste sökorden och man bör kunna börja ana konkurrenternas sökstrategier.

I nedan skärmdump ser vi att företaget och konkurrenten kiddicare.com, högst upp i listan, har 1,2 i genomsnittlig position. Något bättre än vad vårt företag har (benämnt “Du” nedan) men vi ser att konkurrenten bara har 17,21% visningsandel. Detta på ett sökord med exakt matchning och det betyder då att konkurrenten må synas högst upp (när de syns) men de syns bara drygt på 17% av alla sökningar. Jämfört med vårt företag som syns dryga 93% av gångerna och då allt som oftast överst på sidan (98% frekvens överst på sidan).

Så företaget kiddicare.com kan i första anblick tyckas vara den starkaste konkurrenten, tills vi upptäcker att de inte har så hög visningsandel och utgör ett litet hot. Jämför det företaget då istället med amazon.co.uk som har en visningsandel på 99,51%, vilket är drygt 5% bättre än vårt företag. Det må inte låta mycket men 5 gånger av 100 så kommer vår annons inte att synas men annonsen från amazon.co.uk kommer synas och chansen är stor att potentiella kunder klickar på deras annons istället.

Ovärderlig information som Google AdWords nu delar med sig av och då ska man komma ihåg att just konkurrentstatistik är något Google sällan eller till och med aldrig förr har velat dela med sig av. Det är alltså något unikt vi ser hända i och med att denna rapport nu görs tillgänglig.

Självklart görs det inte för lätt att ta ut för mycket data. Det går bara att se statistik på ett sökord åt gången och bara på sökord med högre sökvolymer. Trots denna restriktion så är tiden väl spenderad då de insikter rapporten ger är väldigt unika och värdefulla.

För mer information, besök Google AdWords Bloggen.

Var social, dela!

    • Brian Clifton

      Interesting stuff Marcus. I am looking forward to also seeing this report in Google Analytics…