SEO Ekonomi, del 3 – Sökordsanalys ger både innehåll och länkar

 

Detta är den tredje delen av tre som tar upp SEO och ekonomi, fortsätt gärna läsa för att ta del av hela vårt resonemang.
Läs: SEO Ekonomi, del 1 – Betalar du för vad du får?
Läs: SEO Ekonomi, del 2 – Webbanalys ger dig svaren

I sökordsanalysen finns en av de absolut viktigaste nycklarna för att din satsning på konverterande SEO ska bli lyckad. Genom att välja sökord som har hög trafikpotential, som är anpassade efter var i processen sökaren befinner sig och som är möjliga för din webbplats att ranka på så skapar du förutsättningar för att driva rätt trafik, vid rätt tillfälle och till rätt landningssida på din webbplats. Det är genom en noggrann analys som du kan förstå vad din målgrupp letar efter och därigenom anpassa ditt innehåll.

Men tänk även här ett steg längre än enbart sökning-trafik-köp. Vad är det din målgrupp förväntar sig att hitta efter att ha sökt på ett visst ord? Visst, söker jag efter ”köpa tvättmedel” är det med allra största sannolikhet direkt till produktkategorin ”tvättmedel” i en webbshop jag vill hamna. Men sökningar på ord som ”tvättråd”, ”tvättsymboler” eller ”tvätta dunjacka” betyder förmodligen att jag letar information, tips och råd. Vilket i sin tur ställer krav på att din webbplats innehåller just det och ger besökaren vad den letar efter när hon väl kommer dit.

Dessa ord har en helt annan trafikpotential, men är också sökord som förmodligen inte leder till en lika direkt konvertering. Alltså måste de mätas och följas upp utifrån olika perspektiv och mål. För bakom dessa sökningar finns det i många fall en potentiell kund. Som om de får bra svar från din webbplats vid det initiala besöket har en ganska hög potential att konvertera till betalande kund i ett senare skede.Här finns även en annan mycket viktig aspekt, länkarna. Att Google lägger vikt vid att en webbplats har kvalitativa länkar från ämnesrelaterade webbplatser råder det inget tvivel om. Och vi vågar lova att en välbyggd webbplats med kvalitativt innehåll om ex. ”tvättråd” (förutsatt att de ligger i linje med din verksamhet förståss) kan få ganska många länkar från andra ämnesrelaterade webbplatser. Även om det som ni tjänar era pengar på är att sälja tvättmedel. Och detta utan att du ska behöva betala en enda krona för att de ska publicera länken till dig. Naturligtvis måste du göra dem uppmärksamma på att ditt innehåll finns och ibland även motivera varför de ska länka. Men bra innehåll skapar bra länkar! Det handlar ”bara” om att tänka utanför ramarna, vara kreativ och se till att anpassa sin webbplats så att man täcker upp ämnesområden kring sin verksamhet som har bäst potential för detta. Svårt? Visst, men nödvändigt för att lyckas. För om du inte är beredd att anpassa din webbplats efter vad din målgrupp vill ha information om, då kanske du helt enkelt inte förtjänar en topposition i sökmotorn utan får jaga dina kunder via andra kanaler?

En annan viktig aspekt för att få spridning och därigenom länkar in till din webbplats är att i din sökordsanalys även ta hänsyn till vilka ämnen som din målgrupp har störst nytta av att sprida vidare. Genom att försöka analysera vad som din målgrupp skulle kunna tänka sig att tipsa om på facebook, länka till i en tweet, kommentera eller spinna vidare på i sina egna bloggar så skapar du möjligheter för både en större räckvidd men även kvalitativa inlänkar.
Här vill vi passa på att tipsa om en annat mycket läsvärd artikel som Mel Carson (Twitter: @MelCarson) gjorde oss uppmärksamma på. Det är Lee Odden, CEO på USA-baserade SEO-bolaget TopRank Online Marketing som har skrivit med rubriken: ”Optimize for Search, Optimize for Share”.

Och se där, ännu ett mål och en konvertering som bör följas upp och räknas in som ett resultat i den ekvation som visar om ni är lyckosamma i er digitala marknadsföring. Mät antalet delningar på facebook, tweets, kommentarer etc. som ni lyckas skapa och vilken trafik det är som ger er detta. Alla dessa mål skall tillsammans med faktiska kronor och öron från ren försäljning (eller vad ni nu har för mål med er verksamhet, kan ju vara politiska, ideella eller informativa också) vara det som ligger till grund för er utvärdering av om ni, era konsulter och övriga samarbetspartners gör ett bra jobb.

Detta är den tredje delen av tre som tar upp SEO och ekonomi, fortsätt gärna läsa för att ta del av hela vårt resonemang.
Läs: SEO Ekonomi, del 1 – Betalar du för vad du får?
Läs: SEO Ekonomi, del 2 – Webbanalys ger dig svaren

Sara Andersson, Grundare (@anderssonsara)
Christofer Brugge, VD (@C_Brugge)

Var social, dela!