SEO Ekonomi, del 1 – Betalar du för vad du får?

 

Detta är första delen av tre som tar upp SEO och ekonomi, fortsätt gärna läsa för att ta del av hela vårt resonemang.
Läs: SEO Ekonomi, del 2 – Webbanalys ger dig svaren
Läs: SEO Ekonomi, del 3 – Sökordsanalys ger både innehåll och länkar

Att SEO driver trafik till en webbplats är det oftast inget snack om. Ligger du med bra ranking i sökmotorerna så borde det driva åtminstone något besök, så vida du inte rankar för ett sökord som ingen skulle komma på tanken att söka efter. Men det händer faktiskt ibland att vi träffar företag som påstår att de har toppranking för en mängd sökord, men de har inte en aning om de driver några besök till deras webbplats. Den typen av företag blir dock (tack o lov!) allt mer sällsynta. De flesta gör åtminstone en liten ansträngning och öppnar sitt analyticsverktyg då och då för att se om det som de betalar sin konsult för faktiskt ger något. Det glädjer oss att vi åtminstone kommit hit!

Att SEO mäts på sista raden och på konvertering kan också vara relevant för inte minst e-handelsbranschen men även för andra där man är intresserad av att betala för ex. en lead (=ifylld ansökan eller liknande). Vad händer då? Jo, sökbolagen sätter sig ner och funderar och kommer på en intäktsmodell som bygger på att de tar hand om all SEO och kunden betalar endast för det som i deras modell räknas som ett “resultat”. SEO-bolaget gör en kalkyl och kommer fram till att de kan tjäna rätt bra med pengar på detta och försöker nu övertyga kunden att betala X kr/lead eller % på köpesumman. Allt faller inom ramarna för vad kunden kan tänka sig att betala och var gränsen för överestimerat ligger. So far, everyone is happy och kunden signerar i sittande möte!

Denna metod fungerar kanske enligt en ekonom alldeles optimalt då det alltid är win/win i den kortsiktiga affären, men är ofta en rätt dålig affär om du tänker ha din butik öppen längre än ett dygn. Du har just investerat i ett projekt där du oftast inte har en aning om vad konsulten kommer att göra för att ta dig till toppositioner. Du vet ingenting om hur mycket tid de FAKTISKT spenderar på din webbplats. Eller utanför din webbplats för den delen med att generera bra, eller dåliga länkar till dig. Vissa konsulter lägger dessutom med varumärkesord, produktord eller specifika sökord i offerten och det visar sig att du betalar för trafik som du redan hade eller med enkla medel borde ha fått ändå.

Konsulterna kommer nu att göra allt de kan för att få in så mycket trafik till din webbplats som möjligt. Samt jobba stenhårt för förändringar på din webbplats som lyfter fram just deras konvertering till prime-spot för alla dina besökare. Det är nu de ofta glömmer bort att ditt varumärke även ska kommuniceras på rätt sätt, det ska se bra ut i sökmotorerna och träffa rätt målgrupp med rätt budskap. De konsulter som nu får betalt per klick har nu inte bara agerat för att ranka dig högre genom i vissa fall rätt suspekta länkmetoder. De har även förstört dina budskap och din kommunikation så till den milda grad att du ligger på en bra plats i Googles ranking men den som söker ser bara märkliga upprepningar och ibland hittar de dig i lite väl udda sammanhang. Det genererar en del klick naturligtvis men ofta kan det faktiskt vara tvärtom och du missar ett klick för att det som står där inte betyder något och sökaren väljer en annan på listan.

John Ekman – Conversionista, med en gästpost hos Unbounce och Jesper Åström har i veckan lyft upp detta perspektiv och det är mycket intressant läsning. De lyfter problematiken med en överoptimerad titel och ”über SEO”.
Det viktiga, tycker vi är att företagen själva och SEO:are börjar förstå balansen mellan bra kommunikation och att det i slutändan ger bra och långsiktig konvertering.

Vårt råd till alla företag som vill ha hjälp med bra SEO och att konvertera rätt kunder är att inte glömma bort att räkna på insatser, möjligheter och risker som finns i att outsourca till en konsult som inte talar om vad, hur eller varför de gör vissa justeringar.

Detta är första delen av tre som tar upp SEO och ekonomi, fortsätt gärna läsa för att ta del av hela vårt resonemang.
Läs: SEO Ekonomi, del 2 – Webbanalys ger dig svaren
Läs: SEO Ekonomi, del 3 – Sökordsanalys ger både innehåll och länkar

Sara Andersson, Grundare (@anderssonsara)
Christofer Brugge, VD (@C_Brugge)

Var social, dela!

    • http://www.searchmanager.se Robert Nyberg

      SEO 2011 handlar om leads och konvertering och inte enbart klick eller toppranking. Det löser inget affärsmål på långsikt. Det bör väl vara som så att ett varumärke online, även är viktigt för ett företag ? det är faktiskt varumärken som byggs på nätet. Företag som köper in SEO måste höja nivån när de bestämmer kpi:r och inte jaga en toppranking nästa dag.

    • http://www.conversionista.se John – Chief Conversionista

      Jag måste nog säga att “betala för resultat” i alla fall är ett fall framåt jämfört med att “betala för rank”. 

      Men i båda fallen är grundproblemet vissa SEO-konsulters “black-box”-metodik. Med det menar jag att konsulten säger:

      - “Betala mig bara för resultat. Här bakom draperiet trollar jag och trixar med en massa knepiga SEO-tricks som du inte behöver bry din lilla kund-hjärna med. Om du bara stoppar in pengar i den ena änden av den svarta lådan ska jag se till att det kommer ut resultat på något magiskt sätt i den andra änden”.

      Lösningen är TRANSPARENS. Konsult och kunder måste jobba tillsammans och spela med öppna kort för att  gemensamt lösa SEO-knuten.

      Slutligen – Man kan inte bara skylla dagens situation på konsulterna. Kundernas förkärlek för att köpa färdiga och snabba lösningar på ett bräde har också lagt bränsle på brasan. Helt enkelt:

      SEO är inget man “outsourcar”!

      • http://twitter.com/C_Brugge Christofer Brugge

        Hej John, som alltid en insiktsfull kommentar från dig. Jag håller med
        dig i mycket du skriver men skulle vilja utveckla det lite.

        Naturligtvis är det mycket sundare att betala för resultat istället för
        ranking. Men frågan som vi försöker ställa här är -Vilket resultat ska
        du betala för? En konsult som tjänar sitt levebröd på att skapa enbart
        en typ av resultat ex. ifyllda kontaktformulär, kommer att fokusera hela
        sitt arbete på att uppnå enbart detta. Vilket lämnar väldigt mycket
        arbete ogjort och öppnar för att besökare som inte är mogna för den
        konverteringen inte hittar fram till innehåll som hade fått hon/han att
        konvertera i ett senare skede. Finns massa exempel på andra liknande
        situationer där ett allt för ensidigt fokus skadar mer än det ger, men
        jag tror du följer med i min tanke här? Summa summarum menar vi att
        trafik och konvertering är en mångfacetterad fråga och skall därför
        mätas och följas upp utifrån flera parallella målsättningar. Vilket
        komplicerar betalningsmodeller som bygger på ett solitärt mål med all
        trafik.

        I frågan om “svarta lådan” och transparens är vi rörande överens. Och
        lösningen på det är (tror vi) att en högre kompetens i dessa frågor
        måste finnas hos beställarna. Så länge det finns kunder som köper utan
        att ställa de svåra frågorna eller som inte har kunskap nog för att
        kunna avgöra när deras leverantör börjar gena i hörnen så kommer det
        finnas företag som vill tjäna enkla pengar på okunniga köpare. Det är
        anledningen till att vi satsar så mycket av vår tid på utbildningar,
        seminarier och liknande. För ju kunnigare uppdragsgivare du har, desto
        mer utmanande blir uppdragen.

        “SEO är inget man outsourcar” skriver du. Word! svarar jag. SEO är en
        allt för komplex fråga som dessutom har bäring på allt som publiceras
        kring hela företagets digitala existens för att kunna lämnas utanför
        företaget. Sen kommer de allra flesta företag alltid behöva komplettera
        med spetskompetens, inom SEO såväl som många andra områden. Men en
        grundläggande förståelse och kompetens för SEO i det dagliga arbetet
        måste varje företag som bryr sig om den digitala kanalen ha. Eller måste
        och måste… Men om företaget inte har det så kommer de tvingas betala
        för allt för stor del av sin trafik.

    • Pingback: Uppdaterad gällande SEO och länkdelning « by Grip

    • Pingback: SEO Litteratur hos Medieinstitutet

    • Pingback: Uppdaterad gällande SEO och länkdelning | Blog by Grip

    • Pingback: Betala för SEO efter resultat