Sara Andersson gästbloggar på “State of Search”

 

Ni har väl inte missat att Search Integrations egen Sara Andersson har skrivit ett blogginlägg på State of Search?

Vi är jätteglada och ganska malliga över att de bad Sara att skriva för dem. State of Search är en riktigt cool webbplats och hett forum för diskussioner kring sökmarknadsföring, sociala medier och dess utvecklingsmöjligheter.

Här nedan kommenterar Sara själv sitt inlägg, ’Echo and amplify your content – The key to integrated search marketing’ (Skapa eko och förstärk ditt innehåll – nyckeln till integrerad sökmarknadsföring) och exemplifierar med ett aktuellt svenskt case. Kommentera gärna om du har en synpunkt eller något att tillägga, vi är alltid intresserade av vad du tycker.

Huvudbudskapet med mitt blogginlägg hos State of Search är att få fram hur viktigt det är att jobba med sina kunder och hur själva interaktionen med dem i sin tur kan påverka rankingen i Google. Googles integrering med sociala medier och därigenom direkt med människors åsikter och synpunkter uttryckta genom Twitter, Facebook, +1, Google+ och andra kanaler, ger människan en röst – en röst som i sin tur direkt påverkar ett företags rankning. Åsikter om dig och ditt företag är det som kommer att påverka framgången för din sökmarknadsföring, organisk så väl som betald. För att lyckas behöver du nöjda kunder, eller i varje fall tillfredställda kunder som pratar om det i sociala medier.

En annan viktig del i min bloggpost är Googles senaste algoritmförändring som gynnar nytt och fräscht innehåll och premierar transparens. Att Google tycker att detta är prioriterat märks inte minst på det faktum att Google för första gången valt att offentliggöra sin algoritmuppdatering: http://insidesearch.blogspot.com/2011/11/ten-recent-algorithm-changes.html

Hur funkar det rent praktisk då?
För att ta ett aktuellt exempel, kan vi titta på Nordea, som den senaste tiden fått ganska mycket negativ uppmärksamhet i media och på webben. När man söker på Nordea i Google, har de köpt Adwords-länkar som kommunicerar budskapet: “Vi hjälper dig hitta rätt lösning för din ekonomi. Bli kund idag!” Ett budskap som inte känns helt aktuellt då kunder eller intressenter som söker troligtvis är ute efter information som mer fokuserar på den aktuella debatten. I Googles organiska listning finns det många träffar med negativ vinkling om Nordea, men Nordea själva har ingen röst i diskussionen utan kör på med sina vanliga säljpitcher.

Istället för att ta tillfället i akt och bemöta kritiken eller hänvisa till fakta, verkar det som om Nordea ignorerar debatten genom sitt passiva ställningstagande och “Bli-kund-NU!” budskap. Nordea borde till att börja med använda sig av den betalda yta som de redan nu köper genom Google Adwords och kommunicera med kunder och intressenter med ett mer anpassat budskap. Nyckeln till att bli framgångsrik på nätet är relationsmarknadsföring – att vara transparent, att lyssna på vad din målgrupp söker efter och att skapa innehåll baserat på detta.

Nu tycker jag att du ska läsa min bloggpost på State of Search och sedan gå ut och skapa eko och förstärka ditt innehåll genom smart relationsmarknadsföring – nyckeln till integrerad sökmarknadsföring!

‘Echo and amplify your content – The key to integrated search marketing’, på State of Search

Sara Andersson

Var social, dela!

    • http://www.searchmanager.se Robert Nyberg

      The queen of search has spoken once again:).  Jag håller med och istället för att fokusera på om SEO är  lika viktigt idag, som innan sociala medier (pågår diskussioner kring detta). Så behöver vi utveckla SEO och integrera med övriga kanaler som sociala medier. Google har förändrat search och G+ kommer att förändra search och sociala medier.

    • http://twitter.com/anderssonsara Sara Andersson

      Tack Robert! Wow – vilken titel jag fick :-) Får försöka behålla det ryktet!  Yes – Det är inte OM G+ ska leva eller OM +1 knappen kommer att användas, det är hur det nu synkroniseras med allt Google gör och att vi inte längre kan separera PPC, SEO och Social. Det är allt i ett och funkar sämre utan varandra!  Buzz är t.o.m integrerat i Google+ – det dör inte, det bara omvandlas till något bättre och mer förädlat när Google insett vad det ska användas till. 

    • http://www.searchmanager.se Robert Nyberg

      Den titeln passar dig bra:).  Fick en fråga idag, varför Google nu ska lyckas med G+ när det har failat med Buzz. Men det är är precis som du säger att G integrerar allt och det måste vi även göra med SEO,PPC och Social. Det finns många digitala kyrkogårdar på bolagen idag, och de måste därför ändra attityd och integrera alla digitala kanaler.

    • Pingback: Google+ your world: Googles nya plusmeny integreras | Search Integration