Stormen i vattenglaset

Egentligen är jag inte för att diskutera pajkastningar och allmänna tomatkrig men i detta fall ska jag göra ett undantag för att visa på hur det kan se ut när man tar lite ton och väljer sida. Det är på inget sätt ett försvarstal utan enbart en artikel för att visa hur det kan se ut och vad som sägs där ute.

När man jobbar med att förändra en perception så måste man kämpa med kontexten runt omkring sig. Det är enkelt att slänga sk. ”Twitter-yxor”, skriva bloggartiklar och med snabba slag slå i luften och hitta sina vänner på nätet för att gå upp till kamp. Jag startade hela initiativet på Noketchup för att bl.a. skapa förbättring av kommunikation i min egen bransch, sökmarknadsföring. Sökmarknadsföring i stort är respekterat och uppskattat, men när man gräver i den lilla ankdammen “SEO” så hittar man trötta krig om vad som är viktigast? Vem som är störst, bäst och vackrast och vem som minsann ska sättas på plats. Inget av dessa krig gynnar det som egentligen är målet för alla som jobbar med sök och då blir det bara tomt.

“The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore, all progress depends on the unreasonable man.” - George Bernard Shaw

… or woman. I det fall det är en kvinna som ska genomföra detta så verkar yxorna hagla lite ytterligare. Avundsjukan på yta blir på ett märkligt sätt större och respekten uteblir helt.

Jag har ju tidigare klart meddelat att jag står för att vi på Noketchup ska visa upp alla case som man kanske kan ha nytta av och kan lära sig av. Här kommer caset om mig själv:

Jag talar på en mängd olika konferenser och har sedan många år gjort det, både utomlands och i Sverige. Jag har arbetat med sökmarknadsföring och SEO sedan 1999 och länge varit medveten om den klick i Sverige som verkligen inte gillar att jag står på Googles sida och jobbar emot spam i deras sökresultat.

I år har jag gått ut mer öppet med min syn på sökmarknadsföring eftersom jag helt enkelt tror att det är bra att alla lär sig att SEO inte bara handlar om hur du kodar din sida utan istället hur du jobbar med ditt budskap och integrerar det med din övriga kommunikation.

I juni i år lanserade jag en bloggpost i ämnet som sedan blev startskottet till Noketchup-bloggen. Syftet är att föra fram ALL form av ärlighet kring hur vi ska hantera digital kommunikation och visa på bra och dåliga lärdomar som vi alla kan ha nytta av för att förvalta budgeten på bästa sätt.

Sen händer det som är oundvikligt när man driver förändringsprocesser och står upp för sin sak. Den andra sidan mobiliserar sig och det börjar hagla. Solen skiner inte längre och det är storm ute. Stormen sker i ett litet vattenglas på Twitter, forum och bloggar.

I mitt lilla case, ”so far” kan jag bl.a. lägga in en länkfarmsattack på mitt bolags domän. Det innebär att någon har försökt länka in så många nya ingående länkar till vår domän som de möjligen kan på olika forum och andra udda sajter. Dessa inlänkningar sker både öppet och stängt och det som aktören hoppas på är att vi ska flaggas i Googles spam-index för att ha fått onaturligt mycket länkar på kort tid och då slängas ut från Googles index. Denna typ av sk. negativ SEO sker enbart på de grunder att man försöker sänka en konkurrent istället för att jobba med att stärka sin egen position.

Nikke Lindqvist som jobbar för konkurrenten Carnaby skriver bl.a. om detta i en artikel på sin blogg här: http://www.lindqvist.com/daliga-lankar-negativ-seo/

Den senaste i raden är att jag retat gallfeber på en grupp för att jag i år tagit i lite mer och visar på olika typer av SEO-konsulter i min presentation på Webbdagarna i Göteborg. Jag har hämtat det från några vänner som gjorde en kortlek som visar på olika typer av SEO konsulter och deras styrkor och svagheter. Vill ni läsa mer om deras något hårddragna men skämtsamma och kul sätt att fördela upp branschen på så kan ni göra det här: http://www.subtlenetwork.com/seothegame/ Jag vill poängtera att jag ville lyfta upp detta för att det fortfarande existerar aktörer i vår bransch som tar betalt för luft och utnyttjar sitt kunskapsövertag på den köpande sidan för att tjäna en hacka utan att behöva anstränga sig nämnvärt. Vem som väljer att känna sig träffad av detta har jag svårt att styra över men jag hoppas att de flesta håller med mig om att aktörer som inte spelar med justa kort inte hör hemma i en seriös bransch?

Men, det spelar ingen roll vad man säger när man sätter sig framför den som vill se något annat än det budskap man vill föra fram. Lyfter jag fram Meta description taggar som en bra sak att jobba med, så hugger man på att jag istället skulle ha nämnt Titel taggar. Säger jag You Tube klipp som en bra genväg till enkla sökresultat så har jag förminskat betydelsen av webbplatsen. Pratar jag om att den lilla konsulten inte kan arbeta med lika många kunder som den stora så har jag slagit mig själv för bröstet och säger jag att vi måste jobba med innehåll så hugger man på att det behövs mer länkar.

Det är krig som jag aldrig kan eller vill vinna. Jag för ju inte ens ett krig och jag vill ju inte ens kriga eftersom jag faktiskt inte förstår hur det hör hemma på en öppen och demokratisk marknad.

För mig handlar det om att kunden ska förstå det dem köper och de kunder jag själv jobbar med är enbart intresserade av sök i den integrerade kommunikationsmixen med respekt för varumärket och där SEO inte är hela sanningen till ”life and everything”. Andra typer av kunder som har ett annat perspektiv på vad man vill uppnå i kanalen bör (och ska) vända sig till någon annan. De andra konsulter och byråer som agerar i marknaden får välja hur de vill ta sig an problematiken och förpacka sina tjänster så som de anser bäst, men bara så länge de gör det med öppna kort och inte för sina kunder bakom ljuset.

Att jag skriver och bloggar och pratar på konferenser om sök gör jag ju för att jag tror att sökmotorer är den enskilt viktigaste kanalen för kvalitativ trafik till en webbplats. SEO är för mig bara olika redskap för att försöka amplifiera det som mina kunder redan talar om genom att underlätta för sökmotorerna att hitta materialet. Det är detta synsätt som jag alltid har med mig och försöker föra fram och när jag blir ombedd att tala på en konferens så är det ju för att arrangörerna vill att det är just jag som talar och just min syn på dessa frågor som man vill att besökarna ska få höra.

Mitt fokus är alltid den digitala kommunikationsmixen och hur detta ska hänga ihop och då är det nog lätt att glömma bort att You Tube är den näst största sökmotorn i världen och således en viktig källa till trafik både som en egen sökmotor och som den möjlighet den också har att synas genom att ranka i sin moder; Google. Att arbeta med SEO i detta fall är således både ett arbete för att få bättre synlighet i just You Tube men i andra hand att få dessa klipp att synas i den bredare sökmotorn på Google.

Inte helt oväntat rankar ju också mitt klipp från Webbdagarna ganska bra i sökresultatet för mitt företags namn; Search Integration.

Till er som jobbar med att lyfta och skapa förändring i er bransch: Förvänta er inte att alla ska stå där och klappa händerna när ni gör något, men respektera den motståndssida som respekterar dig. Du hittar dem bland de som säger: ”Let’s agree to disagree”. Den klick som smutskastar dig eller inte involverar dig i debatten med respekt kan du vänligt förpassa till facket för allmän idioti.

Keep on rocking in the free world!

  • http://deepedition.com deeped

    Har totalt missat det här kriget. 

    • http://socialmedianerd.se/per-pettersson/ Per Pettersson

      Det sker i en LinkedIn-grupp och under #svseo-taggen på Twitter. Ibland underhållande, ibland bara jobbigt.

  • http://twitter.com/anderstufvesson Anders Tufvesson

    Såg hur det skrevs om din förläsning på någon blogg. Trist läsning. Men som jag sa i Göteborg och säger igen. Bra föreläsning! Jag står bakom det du säger. Vi måste få bort alla som drar ned anseendet för de som håller på med bra SEO.

  • Pingback: Olika företag – olika leverans – olika metoder

  • http://twitter.com/victoriaahlen Victoria Ahlén

    Din föreläsning var tydlig. Jag får ökad förståelse och bra argument för en komplicerad uppgift. Stå på dig. Sträck på dig. High5!

  • http://twitter.com/niklasaronsson Niklas Aronsson

    Sett videon ett par gånger, tycker också den var bra. Jag håller inte med dig i allt, misstänker att du hört talas om LinkedIn diskussionen, men överlag tycker jag att det var en rolig och bra föreläsning.

  • Pingback: Per Nilsson | Per Nilsson