SEO och den nakna kocken

Tänk att det ska vara så svårt att få lite bra SEO, serverad på ett schysst och ärligt maner utan kladd och misstänksamhet för hur rätten tillagats.

Spicy. John Holzer via Compfight

HÄR OCH NU: Det finns ingen – “secret sauce”. Google är väldigt öppna med sina uppdateringar i algoritmen och det är enbart (precis som med lagboken) en tolkningsfråga i hur man väljer att arbeta med denna sås.  På Googles egna blog hittar ni nästan alltid de senaste uppdateringarna eller svar på olika moment som kan påverka din ranking. http://googlewebmastercentral.blogspot.se/

Det är inte lätt att köpa in SEO när det är en hel bransch som påstår att man måste jobba med metoder som BARA dem känner till och som är i konstant förändring. En liten klick SEO konsulter i detta avlånga land påstår sig vara “king on the Google algoritm” och känna till Googles bakdörr. I denna debatt som jag tycker är onödig att ta upp här så har jag inget att tillägga mer än att det är sorgligt att se att den i Sverige blivit förpassad till att inte vara sund och human som den är mellan vita hattar och svarta hattar i USA eller övriga världen, utan begränsas till smutskastning och onödiga debatter om vad som är vad. Jag har träffat många SEO konsulter som ligger på den berömda gränsen för att vara SPAM och gå emot Googles algoritmer. Många av dem mycket skickliga programmerare som är öppna med vad de gör och t.o.m. för samtal med Google om just deras gränser. I min mening så är de åtminstone öppna med hur de då arbetar och hur de ser på SEO och jag respekterar (om än inte håller med) deras linje. Min egen valda linje är i linje med Googles egna policys och egna uttalade algoritmer. Mina kunder mår bra av att inte ligga på gränsen och vi håller det vi lovar varje dag på mitt företag, därför att vi är medvetna om att riskerna att klassas som SPAM inte är i närheten av hur vi arbetar.Vi har en god relation med Search quality teamet på Google och tycker att det är sunt att jobba med sökmotorn och inte runt deras motiv att levererar relevanta sökträffar till användaren. Sökmotorn lever av att leverera de mest relevanta sökträffarna till sina besökare (Ja, de lever på annonsintäkter, men utan besökarna som vill ha de mest relevanta träffarna så får de inga intäkter). Att då bryta mot deras guidelines genom att exempelvis köpa länkar och på så sätt bidra till att sökmotorn inte kan hålla sitt löfte om att leverera de mest relevanta träffarna är helt enkelt osmart för vår egen affär. Av den anledningen handlar det också om att förstå att som kund och beställare så måste man förtjäna sin egen position i söklistningarna.

En annan viktig parameter är att om man förvaltar ett varumärke som IBM, Nike eller Cisco så vill man gärna jobba med deras domäner, strukturer och skapa annan digital vinning UTAN att enbart skapa bra SEO. Att BARA vara SEO-konsult när man arbetar med etablerade webbplatser och varumärken är helt enkelt varken kostnadseffektivt eller särskilt smart. Allt hänger ihop och SEO i sin silo är i min värld icke kapitaliserad marknadsföring. Jag menar då inte att SEO ska ses som ett medieköp och integrering är inte = en del av mediemixen. Det jag talar om är äkta och sann integrering som bygger på att exempelvis all social media är optimerad för SEO och att ditt innehåll och sajtstruktur utgår ifrån hur folk letar efter dina varor och tjänster, eller att du har en webbplats som syns för begrepp som är förknippade med dina PR strategier.

Så, vad ska man då ställa för frågor för att säkerställa att man hittar en SEO leverantör med rätt ingång och värderingar?

1. Börja med Googles egna guildeine och läs igenom hur de själva ser på SEO: http://goo.gl/D3oNS

2. Kontrollera hur många som verkligen arbetar med SEO och vilka personer som du kommer få arbeta med framöver och i ditt arbetsteam. Hur många av de anställda är säljare och hur många jobbar med de faktiska leveranserna.

3. En leverantör som inte kan berätta vad som kommer att göras med och runt din webbplats för att du ska synas är inte värd att anlita.

4. Kommer du att betala för deras nedlagda tid eller på placering. Kom ihåg att en konsult som lovar att de ska ge dig top 3 placeringar på din egna domän är att utesluta från första stund. INGEN styr över Googles algoritmer mer än Google själva.

5. Har de ringt upp dig och säljer in SEO via telefon utan att veta mycket om dig, mer än att du är ett namn på ringlistan, så har de förmodligen inte en organisation som är uppbyggd på kvalitet och långsiktighet utan jobbar snabbt, volymmässigt och kortsiktigt. SEO i silo-projekt är återigen inte där du får den verkliga effekten även om du kanske får några få nya besökare till din webbplats.

(OBS! De ringer även mig och erbjuder SEO-tjänster…)

6. Alla SEO-konsulter som inte är intresserade av att se vad trafiken gör på din webbplats när de väl kommer in, via exempelvis Google Analytics eller liknande webbanalys verktyg, har inget intresse av att förstå om de levererar viktiga leads eller kvalitet till din webbplats. Mitt råd är att exkludera dem från din upphandlingslista.

7. Använd ditt sunda förnuft och träffa gärna konsulten på deras egna kontor. Det är där du kan se hela teamet och känna om du har förtroende för deras organisation och kanske skaka tass med de som driver bolaget.

8. Be alltid om referenscase där SEO-konsulten får beskriva i detalj vad de har gjort och vilka resultat de har lett till. Förvänta dig inte att de delar med sig av faktiska siffror då det ju är affärshemligheter för deras kund men de ska ändå kunna redovisa resultatet och vilket arbete de utfört på ett bra sätt. Följ sedan upp med att ringa kunden och få deras version av arbetet.

9. Långa avtalstider med automatiska förlängningsklausuler är ett otyg. Behöver konsulten låsa in dig i ett avtal där du inte är fri att lämna dem så snart du är missnöjd så ska du genast dra öronen åt dig.

10. Studera vad andra säger om SEO-konsulten och följ dem på de sociala kanalerna som Linked:in, Twitter eller facebook för att lyssna in deras åsikter och hur de hanterar dialoger med sina kunder, prospects och människor i branschen.

Lycka till med dina SEO-upphandlingar och glöm inte att det är du som äger din egen domän och bär ansvaret för ditt företags eget varumärke. Ingen annan ska agera i ditt namn utan din vetskap och godkännande. Något som tyvärr allt för många glömt bort när de släppt lös allehanda konsulter på jakt efter länkar eller för att lämna avtryck på den sociala webben.

  • Niclas

    Bra artikel. Arbeta med Google, inte mot dem. Det längst sig aldrig i längden.

  • http://www.digitalmcgyver.com/ Micke Kazarnowicz

    Bra inlägg! Ärligt och öppet – bra skit när man ska förklara för någon som inte alls är insatt.

    • http://twitter.com/anderssonsara Sara Andersson

      Tack! happy to help.

  • Pingback: SEO på Medieinstitutet

  • Håkan P

    Jag tycker att artikeln är mycket bra skriven, speciellt den första delen. Att diskussionen om sök ska ske öppet och utan smutskastning är bra för alla parter i branschen. Det jag saknar är en tydlighet med att det din och ert företags ståndpunkter du redovisar, inte vad som är rätt eller fel.

    • http://www.kakadutraders.se Anders Karlsson

      True, den punkten saknar jag med.

      • http://twitter.com/anderssonsara Sara Andersson

        Jag delar inte på min person, mina åsikter eller mitt företags inriktning. Till skillnad från många andra är Search Integration och No ketchup mina helt EGNA initiativ och hela anledningen till bådas upphov är att jag verkligen vill förändra synen på SEO i sin silo och hur det ska hanteras. Motivet är det samma även om jag använder mig av olika arenor.
        Jag hade aldrig lämnat den höga post och höga lön jag hade om det inte var för att jag saknade ett bra alternativ på marknaden för kunden att vända sig till. Därför kan jag inte heller dela på mina artiklar och mitt företag. Det förstår den läsare som söker en aktör med substans.

  • Erik

    Riktigt bra inlägg, tycker också att man ska vara transparent i sitt SEO-arbete. Dock är det väl inte så många företag idag som har så bra koll på sökmotoroptimering, i alla fall inte enligt mina erfarenheter, och då blir det väldigt lätt att ta genvägar.  

  • Håkan P

    Jag har skrivit en bloggpost som inte går emot huvuddelen av ditt budskap, däremot kanske den kan bidra till en mer nyanserad syn på Google. Jag är ganska övertygad om att vi annars har en ganska överensstämmande syn på vad som är dålig SEO. Däremot måste man nog bredda sitt synsätt, acceptera att det finns större anledning att möta kundernas önskemål om resultat än de krav Google vill ställa. Det är en svår fråga där inställningen över tid förändras. Länk till min bloggpost, som jag hoppas inte ska uppfattas som spam är: http://www.sokmotoroptimering-seo.se/google/google-ar-bara-google

  • Pingback: SEO på Medieinstitutet