Den resistenta bubblan

Adam Hassan är en tusenkonstnär som inget heller vill än att frälsa mänskligheten med digitala insikter och sunt förnuft. Han jobbar idag som rådgivare inom digitala affärsstrategier mot ett brett spektra av branscher och företag. Dessutom så är han delägare i olika start-ups, driver importverksamhet från Kina och håller presentationer samt utbildar de som behöver utbildas inom digitala verkanskrafter.

På 90-talet levde vi inom webbranschen i en så kallad bubbla. Som jag förstått det i efterhand så flödade champagnen fritt, bolag (som skulle revolutionera världen) tog löjligt mycket betalt för de enklaste jobben och allt övervärderas. Ryktena säger att denna bubbla sprack någonstans i början av 2000-talet och minst hälften av alla de 50 000 konsulterna som fanns då fick börja jobba på McDonalds istället.

Måste erkänna att jag missade allt det här, jag försöker reflektera tillbaka på vad jag egentligen gjorde under hela den tiden men möts bara av en dimma. Nåväl, det är så det har återberättats för mig och alla som var där verkar vara helt samsynta. Allt var fantastiskt.

Har inte lärt oss nått

När diskussioner om bubblan kommer upp så kan jag inte sluta att förundras över den förnekelse som folk lever i. Den låtsasvärld som existerade då har på långa vägar inte upphört utan snarare befästs starkare och i flertalet led.

Affärsmodellerna som rådde under bubblan byggde mycket på att växa snabbt och de kriterier som behövde uppfyllas var löften om:

  • Snabbt förverkligande
  • Utomordentliga i teknisk kapacitet
  • Globalt skalbara plattformar
  • Anskaffandet av ett stort antal användare

Jag argumenterar inte på något sätt emot dessa kriterier, men det är exakt samma sak som alla jagar idag. EXAKT SAMMA. Vi har börjat blåsa upp bubblan på nytt och jag tror inte att bubblan kommer att spricka nu heller men den kommer definitivt att pysa till ordentligt inom en snar framtid. Tecken på detta är inte svåra att hitta, blickar man globalt så skrivs det friskt om:

Man behöver inte ens blicka över den stora sjön för att upptäcka liknande vansinnesinvesteringar. Pengar idag verkar vara till för vaskning, speciellt inom webbrelaterade projekt:

  • SEBs Internetprojekt som sägs ha kostat över en miljard (lagt på is).
  • Medelstort företag nere i södra Sverige som köpte ett intranät för 15 miljoner, för sina mindre än 150 anställda. Resultatet var katastrofalt.

Det är alltid lätt att vara kritiker, speciellt när man står utanför. Men det verkar inte finnas något rim eller reson i varken investeringarna eller tänk.

Landskapet idag

De dåvarande lyckosökarna ”internetkonsulterna” har bytt kostym. Idag förekommer de i nya former som (app)evangelister, entreprenörer och proffstyckare. Fokus ligger än idag på att ”bara skapa” och faktiska intäkter verkar inte vara speciellt intressant.

Bildtext: Han kan hjälpa dig med alla problem

Att vi fortfarande, nästan 10 år efter att bubblan sprack, lever i förnekelse och upprepar samma scenario igen kan te sig trist. Sanningen är att vi låter andra styra utvecklingen med falska löften om en ljus framtid, snabba resultat och en webbutopi.  Men det har inte funkat tidigare och det kommer inte att fungera nu heller.

Undvik fällan

Det viktigaste i slutändan handlar om att komma till insikt och framför allt ta ansvar. Detta innebär främst tre saker.

1. Ta hjälp av rätt personer
Är du som beslutsfattare osäker på vilken väg att ta så leta inte efter evangelister och gurus för att lösa dina utmaningar. De bästa besluten tas oftast i grupp och är du en del av ett företag så kommer du få ännu bättre insikter och lösningar om du tar hjälp från kollegor och anställda.

2. Ifrågasätt allt
Det är enkelt att blint följa strömmen och göra som alla andra. Ifrågasätt istället varför det skall göras och bryt ned utmaningen i dess minsta beståndsdelar. Genom att gå till grunden med en till synes bra lösning så kan nya och mer effektiva lösningar utvecklas, men inte förrän problemformuleringen är åskådliggjord.

3. Förstå människor
Allt kretsar kring kunden och användaren. Genom att förstå mänskligt beteende, samt vilka behov och utmaningar dina kunder har så blir det enklare att hitta lösningar som de vill ha och som du kan tjäna på. För en dialog med de dina kunder och identifiera deras behov och utmaningar.

Ta med dig dessa tre tumrelger i bakhuvudet när du stöter på nästa digitala utmaning. Lyckas du bryta ner problemen till minsta beståndsdel och sedan säkerställa kund- och affärsnytta så skapar du både mer hållbara lösningar och bidrar till ett sundare webbklimat. Och vill du undvika att drabbas av en pysande bubbla så är det i slutända alltid bättre att befinna sig utanför den.

  • Thomas Soltesz

    Tyvärr tillhör förnekelse och förhoppningar (i form av tekniska lösningar som ofta får frälsarrollen: “bara vi får den nya plattformen så löser sig problem x”) några av människans starkaste försvarsmekanismer som dessvärre är svårhanterliga (de är ju oftast omedvetna). Bubblorna är ju inget nytt fenomen utan återkommer med jämna mellanrum, tex tulipanbubblan i Holland på 1600 talet (http://en.wikipedia.org/wiki/Tulip_mania ). Det enda man kan göra är precis det du gör: medvetandegöra. Tack för en välskriven artikel!

    • Adam Hassan

      Tack & kul att du gillar artikeln och intressant med hela tulipanbubblan i Holland. Helt otroligt hur vi älskar att lura oss själva. Ett favoritklipp är nog med Peter Schiff innan krisen 2008: http://www.youtube.com/watch?v=Z0YTY5TWtmU 

  • http://www.searchmanager.se Robert Nyberg

    Jag började jobba precis i slutet av förra bubblan(om det är en ny på gång) och det var en galen tid med luftslott som fick pengar utan några som helst krav på intäkter eller riskanalys. Du nämner några bra exempel på att en ny bubbla kan vara på gång och även om jag ser ser en stor skillnad jämfört med tidigare, så förundras jag över värderingen av bolag i vår bransh, som primärt handlar om potential och inte intäkter per kund. Det är två olika sätt att värdera ett bolag. Intäkter bör vara en viktigt faktor. 

    Problemet är nog en kortsiktig exit som mål för både riskkapitalister och entreprenörer. Kundvård är inte alltid så viktigt. Vilket är helt galet. Jag har jobbat för entreprenörer inom sök och kortsiktighet är en genomgående faktor utan kunskap om varken bransch eller produkt, de har trots detta tjänat ett antal miljoner och jag antar att det är ett slags mått på framgång i form av pengar, men det har knappas förbättrat deras varumärke i denna lilla ankdamm. Det är klart som fan att det ska gå att leverera kvalitet samtidigt som du även tjänar pengar, det känns logiskt.Tack för en bra artikel.

    /Robert

  • Pingback: Den resistenta bubblan & noketchup | Övrigt | Adam Hassan

  • http://twitter.com/Eiolos Andreas Ahrens

    Lika bra som alltid Adam. Punkt 3 tror jag är viktigast, att förstå människor. Tar man hand om sina kunder riktigt jäkla bra, blir resultatet ofta fantastiskt bra. Dialogen är en del av detta och utan dialog blir kundvården kass. Keep on rockin’!