Best practice till den rörliga konsumenten – N/A

I kunskapens medeltid står vi fortfarande och söker efter svar i mallar, guider och best practice. I den digitala era vi nu lever i diskuterar vi konsumentens makt och hur vi måste adaptera oss efter den. Konsumenten som provocerar, krisar, älskar eller framhäver sig själv, som den som vet och kan allt om dina produkter, tjänster och servicenivå. Konsumenten har makten som det så fint heter. Marknadsinvesteringarna förflyttar sig från gamla medier till nya medier för att anpassa sig bättre efter den rörliga och maktbenägna konsumenten och dess nya behov. Fjärrkontrollen sitter i handen på konsumenten och de zappar som aldrig förr. Att då snegla på hur grannen eller konkurrenten hanterar situationen och skicka in ett best practice dokument som underlag till hur vi ska jobba framöver med social kanaler i organisationen är helt  bortkastat.

Vad händer då med våra mallar? eller med det som stod i boken? …eller det som han, som ju vet allt som talade på den där konferensen vi nu glömt namnet på, sa? – Jo, det blir en slags input och en lärdom eller en idé eller snarare en inspiration till kreativitet. Det finns inga mallar att följa som någonsin kan ge dig svaret på hur du ska arbeta med den rörliga konsumenten.

Inte heller hårda fakta och data som du exempelvis får från din webanalys,  bör ses som best practice. Det bör analyseras och ligga till grund för utvärdering och ständigt ifrågasättande av hur vi hanterar våra besökare (=potentiella och befintliga kunder). Att analysera och logga in i Google Analytics en gång i månaden bara för att kolla lite siffror och om de pekar upp eller ner är närmast onödigt, då det egentligen inte säger någonting om varför din konsument just nu kanske inte beteer sig efter din mall. Datan vi analyserar är en guide till vad vi kanske ska genomföra för förändringar på en webbplats här näst och kan ge oss trender och inspiration till kreativa processer och hypoteser om hur vår kund uppfattar oss just nu. Best practice finns inte i denna värld. Här finns bara utrymme för att mäta, testa, utveckla, testa igen och forma om.

Best practice och mallar funkar alltså inte i en kunskapsekonomi och det fungerar inte i en organisation som arbetar i dialog med konsumenten. Best practice för ditt företag eller dina kunder, om du arbetar som konsult, är aldrig det samma eller svaret på hur du ska jobba med nästa projekt och därför helt onödigt att försöka producera fram.

Detta innebär att vi måste sluta fråga efter mallar och istället se möjligheterna med att vara flexibla och öppna för att själva utveckla modeller som fungerar just nu och för vår organisation. När någon frågar er efter en mall på hur “man” bör jobba med Facebook eller med Twitter eller You Tube, så är svaret: – Det finns ingen mall skriven för just din konsumentgrupp ännu. Vi kan endast dela med oss av erfarenheter, studera case och sedan utveckla en ny strategi som ständigt utvärderas och uppdateras.  Det ska alltid finns utrymme för anpassning, uppgradering och att utmana dina egna fasta tankar om din egen målgrupp. Om vi lever efter dessa grundstenar har vi större utrymme för att skapa en flexibel marknadsplan och strunta i vår något stängda mänskliga hjärna som vill mappa, malla, organisera, kontrollera och hitta ramverk.

 

 

  • Pingback: Mallar och "Best Practice"-dokument ofta helt bortkastade | Search Integration

  • johanlange

    Håller med!!!
    “Din kultur äter era strategier och beslut till lunch” som vi sa på en konferens i Boston nyligen… Det kräver modiga medarbetare, chefer och därmed även ledning. Det just detta mitt koncept handlar om!

  • Andreas Holstenson

    Är helt med på tankarna, men vill lyfta en liten egen tanke:

    Kan det inte vara så att många företag inte kommit förbi nybörjarfasen där man oftast vill ha checklistor, mallar och how to-dokument? Alternativ att titta på kanske är mentorskap och stöd istället (vilken man oftast ger såklart, men kanske behövs ännu mer)?

    • http://twitter.com/anderssonsara Sara Andersson

      Självklart är vi vana vid att ha dessa dokument att tillgå och letar ständigt efter sätt att förenkla vår egen vardag. Vi behöver vara kritiska, nyfikna och ifrågasättande för att hitta, testa och våga leva i ständig utveckling och samtidigt motivera och stötta varandra som du själv nämner. Det är inte lätt, men förenkling finns tyvärr inte att tillgå som val i denna utvecklingsfas.