5 #noketchup2012 frågor till Joakim Jardenberg

Joakim Jardenberg är en förändringsförespråkare, debattör och flitigt anlitad talare i allt som rör gamla, nya, digitala och sociala medier. Han ogillar överflödig ketchup och genom sitt arbete som VD för Mindpark och aktiv affärsängel i 11 olika bolag predikar han sitt mantra om att göra skillnad genom att som han själv säger: “Be honest and do good shit”.

Varför finns det så ont om Q (Quality) i den digitala eran?- Är det bara för att branschen är ung och omogen som det skapas så mycket skräp och oärlig kommunikation eller finns det andra anledningar?

Först vill jag mana till lite försiktighet. Det är lätt att vi betraktar kvalitet som en konstant, men det är det ju inte. Kvalitet är i allra högsta grad relativt och måste mätas hos varje mottagare. Det vanligaste exemplet är ju lunchmackan som postas på Facebook, den som får så mycket stryk och så ofta kallas för meningslös. Den kan vara otroligt relevant, och därmed kvalitativ för mig som make till den som postar, för den som är intresserad av mat i allmänhet, för den som söker inspiration över var dagens lunch ska intas etc. Ändå så har många en förmåga att se ner på den sortens poster, ungefär som om vi glömt att det heter ”sociala medier” av en anledning. De är sociala.

Däremot är vi dåliga, i synnerhet som företag, på att lära av den respons vi får. Vi kan kalla det för mätvärden, feedback, KPI:er eller vad vi vill, men vi är generellt sett usla på att ta vara på dem. Det betyder att vi fortsätter göra saker som mottagaren upplever som dålig kvalitet, och vi då så klart klena resultat.

Det här hänger då delvis samman med att branschen är ung, och mycket av det här kommer lösa sig med tiden. För den som inte förstår det nya ”kvalitets-begreppet” kommer att sorteras ut. Det var väl Gary Vaynerchuk som slog fast att ”the ROI of social media? Your company still exists in five years”.

Men det hänger också ihop med det faktum att så många av de som agerar kommersiellt i de digitala kanalerna inte förstått på riktigt. Polletten har inte trillat ner helt enkelt, och de fortsätter envist göra dumheter, för de saknar fundamentet för att se sina egna fel. Här skulle jag önska att vi kunde påskynda den Darwinistiska processen och se till att kasta ut månglarna ur templet. Och jag hoppas #noketchup kan tjäna som en katalysator för den processen.

Finns det en bubbla som inte har spruckit i den sociala världen och om så, hur motverkar vi den så att den inte spricker och alla drar öronen åt sig kring investeringar i digital kommunikation?

Nej, jag vill inte påstå att det finns en bubbla i det som kommit att bli den klassiska betydelsen av ordet. Visst kan man peka på Facebook och säga ”titta, Ford drog sig ur – facebookannonser funkar inte”, eller peka på deras börskurs och säga ”titta, det är boo.com igen”. Men samtidigt som vi ser en del vägbulor ser vi också mängder av företag som skapar nya vägar för folk att vara sociala. Och vi ser i ännu högre grad företag som i det tysta tuffar på under radarn och har en grym nytta av sin närvaro på tex Facebook.

På en makronivå är det oftast svart eller vitt. Nyss var sociala medier det nya svarta. Nu är det en bubbla. Men tittar vi på mikronivå, och då räknar jag även med stora företag som tex Unilever som jag arbetar med, så ser vi en enorm utväxling av deras verksamhet.

Så vad vi, de goda krafterna, bör göra är att fortsätta berätta vad som funkar. Att jobba med sans och balans och frikostigt dela med oss av vår kunskap och våra erfarenheter. We will prevail. Det tar bara lite onödigt lång tid.

Vart är vi om 5 år? Tror du att social media har lyckats flytta ut från grupperingen “media” och bara blivit socialt?

Ännu mer än så. Om fem år har vi svårt för båda begreppen tror jag. Då har det blivit lika naturligt som el i väggen och vatten i kranen. Precis som digitalt redan har blivit fullständigt självklart. För oss nördar behövs fortfarande boxarna, för att vi till och från ska kunna fokusera på vissa frågor. Precis som att det idag fortfarande finns en alldeles utmärkt konferens som heter ”Internetdagarna”, trots att det på alla sätt redan är vardag för alla.

Du har en del erfarenheter av SEO-spammare. Varför överlever dessa företag fortfarande och lyckas sälja in sig på att de har “det hemliga algoritm-receptet till Googles topplista”?

Helt enkelt för att de är så totalt skrupellösa i sin lögnaktiga försäljningstaktik. De lovar guld och gröna skogar, eller hotar kunderna, till en position där det utan rejäl egen kunskap är svårt att säga nej. Det är egentligen ganska mänskligt. Alla använder google för att söka idag, så har även alla som själv driver business sett på sitt eget beteende hur viktigt det är att ligga högt hos Google. Om någon då ringer och erbjuder DIN business en sådan möjlighet så är det klart att man lätt hoppar på det.

Sanningen är helt enkelt för komplex. Vi behöver göra ett massivt folkbildningsarbete – helt i klass med det runt bluffakturor för att komma åt det här. Vi måste arbete med en kombination av information om hur det egentligen funkar, och information om vilka de stora svinen är, för att lösa upp den här knuten. Vi behöver svarta listor, faktiskt.

Rekommendera 1 artikel som du tycker är aktuell att läsa just nu.

Oj. Jag läser för mycket. Väljer en från dagens skörd, som jag tyckte hade ett par bra och enkla poänger. ”Socializing Your Enterprise to Succeed in a Creative Economy”. Ytligt sett handlar den inte så mycket om marknadsföring, men i grunden är det här vår förändring måste ske. #noketchup handlar inte bara om att skrapa bort rosten och göra rent på ytan. Det handlar om ett helt ändrat mindset. Dit kommer vi, tids nog…

  • http://www.doktorspinn.com/ Doktor Spinn

    Älskar svaret på särskilt den första frågan!