“NÅ UT” i ett tondövt brus

Är det den sociala, virala spridningen som skapades av en källa eller är det den sammanlagda kraften av flera källor som skapar genomslag i bruset? Behöver vi volym och masskommunikation?

Varumärken som Coca Cola eller Pepsi har ingen unik produkt eller ens ett hemligt recept längre…. Dessa varumärken måste arbeta med penetration, enorma masskommunikativa budgetar, tävlingar och egentligen bara påminna om att vi inte ska glömma bort dem.

De flesta andra produkter är dock inte anpassade för konstant upprepning och vi lurar oss själva om vi tror att den unika produkten behöver nå ut till den enorma massan. “Unik” och “volym” hör väl inte ens ihop i ordboken? De som investerar kanske har en dröm om att den unika produkten ska vara för alla, men det är sällan någon klarar av att skapa en massprodukt av en unik produkt.

Continue reading

The Brief-Case

 “Ja, men herre gud så bra! Jag är ju helt inne här förstår du. Vi kommer att avsluta denna dealen väldigt snart. Jag är bara lite ovan att inte ha en expert bredvid mig i mötet. STORT GAPSKRATT…. Du vet, jag brukar ju mest ha hög svansföring och se till att vi tar hutlöst betalt och så levererar  de andra….HAHAHAHA”

Escape Luc De Leeuw via Compfight

Personen vankar av och an i en mycket stor lobby med en stor läderväska i handen och sätter denna väska på stol efter annan, medan han högt och ljudligt talar i mobiltelefon med en annan kollega. Själv sitter jag ned i en fåtölj och väntar på min kontaktperson hos denna stora kund och kan inte göra annat än att följa denna scen som utspelar sig framför mig.

Continue reading

Vi genomförde ju bara….

”Utfallet på kampanjen blev dessvärre inte enligt dina förväntningar men de var ju å andra sidan lite högt ställda från början..”

”Vi förutsatte att du hade koll och visste att det skulle fungera så vi bara utförde efter dina rekommendationer. ”

Detta är ursäkter som dessvärre inte känns som ursäkter och som tydligt indikerar på att de som ber om ursäkt antingen visste redan innan projektet startade att det hela skulle misslyckas, eller ignorerade det faktum att de kunde bestrida målbild, förutsättningar och kritiskt granska beställningarna.

Vi är bara människor, men har både höga krav på oss själva och på medmänniskor, kollegor, konsulter och auktoriteter. En konsult har väl aldrig fel? En chef vet väl ändå bäst?  Eller? Continue reading

Starta eget och entreprenörskap: Varför då?

Jag har intervjuat Anton Johansson om startitup.se, hans syn på entreprenörer och företagande. Idag arbetar han med produktstrategi, affärsutveckling och kommunikation på Twingly AB. Vid sidan av Twingly har han varit med och grundat flera olika företag de senaste åren. Bland dem Headler AB som är den ledande e-handelsplatsen för hörlurar i Sverige. Sedan 2004 har han föreläst om ehandel, sociala medier, digitala trender och entreprenörskap. Han brukar även agera moderator och konferencier, paneldeltagare och expert i olika sammanhang.
Du kan läsa mer om Anton på hans webbplats http://antonjohansson.se/ Continue reading

Brian Clifton om sekretess och allt fuzz om Google Analytics … Är det ketchup eller inte?

Brian CliftonPå sistone har det varit en hel del diskussioner och artiklar skrivna med titlar som: Digi i Norge “Illegal to use Google Analytics” eller i DN: ”Webbplatser avslöjar dina besök till Google”, även Expressen har skrivit och jag tyckte det var dags att fråga frågan – What´s all that fuzz about? Intervjupersonen blev i just detta fall, en för mig själv väldigt trogen vän, Brian Clifton (Phd). Förutom att Brian idag arbetar som konsult med Google Analytics globalt och med Search Integrations team i Sverige så har han även skrivit tre bästsäljande böcker i ämnet om Google Analytics och var den som startade upp Google Analytics team i EMEA på Google 2005.

Continue reading

Stormen i vattenglaset

Egentligen är jag inte för att diskutera pajkastningar och allmänna tomatkrig men i detta fall ska jag göra ett undantag för att visa på hur det kan se ut när man tar lite ton och väljer sida. Det är på inget sätt ett försvarstal utan enbart en artikel för att visa hur det kan se ut och vad som sägs där ute.

När man jobbar med att förändra en perception så måste man kämpa med kontexten runt omkring sig. Det är enkelt att slänga sk. ”Twitter-yxor”, skriva bloggartiklar och med snabba slag slå i luften och hitta sina vänner på nätet för att gå upp till kamp. Jag startade hela initiativet på Noketchup för att bl.a. skapa förbättring av kommunikation i min egen bransch, sökmarknadsföring. Sökmarknadsföring i stort är respekterat och uppskattat, men när man gräver i den lilla ankdammen “SEO” så hittar man trötta krig om vad som är viktigast? Vem som är störst, bäst och vackrast och vem som minsann ska sättas på plats. Inget av dessa krig gynnar det som egentligen är målet för alla som jobbar med sök och då blir det bara tomt. Continue reading

Dagens outfit: “Fuck Taylor”

Just idag på Webbdagarna i Göteborg är jag sponsrad med en T-shirt som proklamerar Micco Grönholm (@The_Brand_Man) och Joakim Jardenbergs (@jocke) nya statement; “Fuck Taylor”. Jag driver ju själv en del förändringsprocesser i min bransch och här på Noketchup och tyckte att deras budskap jackar väl in med mina tankar. För att ni ska förstå lite mer om “Taylorism” så har jag ställt några invecklade frågor till de båda herrarna och som Micco nedan besvarar:

Ni talar om att utveckling inte skulle infinna sig om man hårdstyr en organisation eller enbart jobbar med effektivitet. Hur ser du på den kraft som ligger i människans egen lust att förändra saker bara för att något är så fel?  Är det inte då vi vågar kliva ur och säga “Nej – tack” – Jag bygger min egen låda och min egen sanning?

Helt enig. Och när du gör det är det ju ett sätt att uttrycka “Fuck Taylor”. Dilemmat är att många ledningar och organisationer fortfarande arbetar på ett sätt som hämmar ifrågasättande och fri kreativitet. Det är dessa människor vi vill få att stanna upp och tänka till; är den här gamla filosofin verkligen fortfarande vettig? Skall allt kunna mätas för att värderas? Vad skall vi mäta och varför? Hur hårt skall vi styra individer? etc., etc.
Foto: Beata Modigh

Continue reading

Ska vi förena papper och digitalt? Rakt på sak med Mikael Zackrisson

Mikael Zackrisson En väldigt intressant artikel om dagstidningarna och deras framtid skrevs av Mikael Zackrisson, Digital strateg på Ziggy Creative Colony. För att få hans perspektiv på hur papper och webb ska hänga ihop i framtiden och vem det är som bär ansvaret för den förändringsprocess som Mikael efterfrågar så bad jag Mikael besvara några korta frågor. Läs hans artikel om uppdatering av tidningarnas affärsidé och ingång till ämnet här: http://ziggysays.com/2012/09/dags-att-uppdatera-dagstidningarnas-affarside/

Foto: Ziggy/Pelle Sten

Du ifrågasätter i din artikel  journalistens roll och dess influens på affärsidén i detta stycke: “Vi vill lära folk att journalistik kostar pengar”, säger företrädare för branschen. Men är det journalistiken som är produkten som läsarna köper? Har folk någonsin köpt innehåll eller artiklar styckvis?”

Continue reading

SEO och den nakna kocken

Tänk att det ska vara så svårt att få lite bra SEO, serverad på ett schysst och ärligt maner utan kladd och misstänksamhet för hur rätten tillagats.

Spicy. John Holzer via Compfight

HÄR OCH NU: Det finns ingen – “secret sauce”. Google är väldigt öppna med sina uppdateringar i algoritmen och det är enbart (precis som med lagboken) en tolkningsfråga i hur man väljer att arbeta med denna sås.  På Googles egna blog hittar ni nästan alltid de senaste uppdateringarna eller svar på olika moment som kan påverka din ranking. http://googlewebmastercentral.blogspot.se/

Continue reading

5 #noketchup2012 frågor till Joakim Jardenberg

Joakim Jardenberg är en förändringsförespråkare, debattör och flitigt anlitad talare i allt som rör gamla, nya, digitala och sociala medier. Han ogillar överflödig ketchup och genom sitt arbete som VD för Mindpark och aktiv affärsängel i 11 olika bolag predikar han sitt mantra om att göra skillnad genom att som han själv säger: “Be honest and do good shit”.

Varför finns det så ont om Q (Quality) i den digitala eran?- Är det bara för att branschen är ung och omogen som det skapas så mycket skräp och oärlig kommunikation eller finns det andra anledningar?

Först vill jag mana till lite försiktighet. Det är lätt att vi betraktar kvalitet som en konstant, men det är det ju inte. Kvalitet är i allra högsta grad relativt och måste mätas hos varje mottagare. Det vanligaste exemplet är ju lunchmackan som postas på Facebook, den som får så mycket stryk och så ofta kallas för meningslös. Den kan vara otroligt relevant, och därmed kvalitativ för mig som make till den som postar, för den som är intresserad av mat i allmänhet, för den som söker inspiration över var dagens lunch ska intas etc. Ändå så har många en förmåga att se ner på den sortens poster, ungefär som om vi glömt att det heter ”sociala medier” av en anledning. De är sociala.

Continue reading