Google+ your world: Googles nya plusmeny integreras

 

Google tog i veckan ett viktigt och omdebatterat steg för att integrera sin egen sociala kanal: Google+ med sin sökmotor. De kallar det för “Search Plus your world” (Enligt en del amerikanska medier förkortas det redan “SPYW”) I den internationella versionen av sökmotorn får man nu förslag på personer, företag och tjänster som är registrerade på Google+ när man gör sökningar som inloggad. Google gör därmed plats för sitt eget nätverk i sin sökmotor och de andra sociala plattformarna så som Facebook, LinkedIn, Twitter, Flickr eller liknande menar att de blir nedtryckta i sökresultaten och att objektiviteten i Googles sökmotor nu försvinner.

Än så länge har det endast rullats ut som uppdatering i Google.com, men kommer sannolikt alldeles snart involvera alla landsdomäner. Googles respons är att man inte har givits access av de andra nätverken för att indexera på samma nivå och således inte kan integrera dem på samma sätt. Det kan tyckas som ett relevant argument, men det är kanske även förståeligt att Twitter och Facebook tycker att det är känsligt att dela med sig av information som redan är så öppen. Man skulle kunna tolka det som att det istället är Twitter och Facebook som har problem med transparens om sina aktörer, när man studerar bakgrunden till detta. En intressant fråga till Google är kanske det omvända scenariot: Skulle Google dela med sig av samma data om G+ till Bing, Yahoo eller de sociala kanalerna om det skulle börja arbeta med sina sökmotorer i större utsträckning?

Det är svårt att förutse vilken inverkan detta kommer att ha och vilken påverkan det kan få på hur vi beter oss när vi använder oss av Googles sökmotor. Alla som är inloggade i Googles miljö kommer att ha denna setting per default. Det finns självklart en opt-out funktion och då syns det icke personaliserade resultatet. Google är en av världens mest anlitade företag för webbaserad e-post, kalender och dokumenthantering online samt analysprogram för webbplatser och inte minst som webbläsare i form av Chrome.  De är alltså inte enbart fokuserade på sök och social media utan att vara det självklara valet för dig att hantera ALL information och kommunikation.

Search Integrations grundare Sara Andersson citerades på State of Search gällande ändringarna i sökmotorn där hon lyfter några viktiga frågor om hur detta kan påverka hur vi uppfattar en individ och dennes arbete i jobbsökningar och hur just objektiviteten nu uppfattas av Google-användaren när sökmotorn plötsligt personaliserar så hårt att Google+ blir den enda premierade sociala kanalen att ranka material utifrån. Att vi nu har möjlighet att tilldela +1 till en person, ett företag, en tjänst eller ett uttalande kan komma att bli riktigt användbart i allt från nyrekryteringar till när du letar efter produkt X och ser att några av dina vänner föredrar och rekommenderar produkt Y. Att få din produkt personligt rekommenderad till potentiella nya kunder innebär en viktig och kostnadseffektiv konvertering. Med integreringen av Google+ i sökmotorn blir personsöket betydligt mer detaljerat, vilket ställer till det för tjänster som Twitter och Facebook, de som tidigare fått stå högt i topp i söket när vi letar efter en individ på nätet.

En sökning på Brian Clifton, Search Integrations analytiker kan ge ovanstående resultat i Google.com.

Brians Google+profil visas högst i sökresultatet, följt av hans blogg, Twitter och sedan LinkedIn.

Den omedelbara fördel som kan synas med denna uppdatering för användaren är att nyheter och delning av bilder eller relevant information från lokala källor när det händer stora saker dramatiskt kan ändras och källan blir den lokala representanten på plats. Sky News och BBC i all ära, men det var inte deras bilder vi såg först när Costa Concordia nyss kantrade. Inte heller var det deras bilder som kablades ut först i media eller i sökresultatet när Egyptens regim föll. Personlig journalistik växer kraftigt och med Google+ kan du få en inblick snabbt och källan konfirmeras genom ditt personliga nätverk.

Roberto Vongher delar med sig av det första och mest detaljerade bilderna från fartygets öde. Är Roberto en del av ditt flöde på G+ kan detta även sedermera integreras i det öppna sökresultatet om du är inloggad.

 

Eric Schmidt om “Google Plus Your World” favoriserar Google+ för mycket:

Frågan är nu om Google gått för långt i sin uppdatering i sina försök att skapa en mer privat sfär för hur du ska få relevant material i ditt sökresultat. Vi anser att det viktigaste i denna uppdatering är att användaren söker ett mer personligt och socialt integrerat sökresultat och att Google härmed agerar för att möta det. En bonus av detta är att det blir en fin självsanering för den hårt kritiserade SEO-världen, där SEO inte handlar om länkbygge eller tricks och dessutom går ifrån det traditionella metoderna med att enbart optimera innehåll och att göra bra sökordsanalys. Det handlar nu om inbound marketing, där sökresultatet speglar såväl content, som åsikt, relevans, nyhet och i synnerhet det kommunikativa budkapet kring ett ämne eller en person. Välkommen du integrerade, personliga och komplicerade värld! :-)

Åsikterna om Search Plus Your World går isär och det skulle vara roligt att höra vad du tycker. Kommentera gärna nedan.

Läs också ett tidigare blogginlägg på State of Search av Sara Andersson, skapa eko och förstärk ditt innehåll – nyckeln till integrerad sökmarknadsföring, om hur sökmotorerna måste samspela med användarna.

Var social, dela!

    • http://www.searchmanager.se Robert Nyberg

      SPYW, i like that:).  Det är föga förvånande att twitter, Facebook och Google anklagar varandra om vem som som rätt. Fakta är att Google inte längre behöver Facebook eller twitter för deras realtidssök aka social search. Jag tror dock att Google inte ville förlänga avtalet med twitter, då en integrering av G+ var deras plan.

      Givetvis kan vi diskutera om search your world, inte också ska innebära innehåll från Facebook och twitter. Personligen så klarar jag mig utan en indexering av Facebook, på G+ är jag ute efter ett annat innehåll än den från mina personliga vänner eller bekanta. Twitter är en annan sak som jag gärna ser att det integreras, Men frågan är om Google behöver integrera FB och twitter  ?

       G+ är numera social SEO och SEO förändras radikalt framför våra ögon. Jag älskar att det verkligen är inbound marketing som gäller och att sök  utvecklas. Jag hoppas även att Sverige inte blir den sista vändan på denna uppdatering. Risken för spam är givetivs en risk som kommer utnyttjas på olika sätt, men jag förutser att Google har gjort sin hemläxa denna gång.

      • https://plus.google.com/u/0/101132975962082847483/about Per Pettersson

        Ja, risken finns att en ny typ av företag bildas där man kan “hyra” nätverk av människor som gillar innehåll och delar med sig. Jag tror att det kommer bli ett sidospår till alla de spambloggar som startas varannan minut och svärtar ner mitt kära Internet.

    • http://www.searchmanager.se Robert Nyberg

      Sorry ,glömde lägga till dig:). Ja om man ska vara elak så öppnas det säkert upp nya “affärsområden” i asien eller dylikt. Men Google bör ha kalkylerat med en viss typ av signal för detta beteende i sin algoritm, men det är svårt antar jag.

    • http://webbdesigna.se Simon Nyström

      Bra och intressant post. Nu är den stora frågan var jag hittar den där Google+ knappen så att jag kan dela detta viktiga. För det var väl viktigt med Google+? :) Förlåt, kunde inte hålla mig…

      • https://plus.google.com/u/0/101132975962082847483/about Per Pettersson

        Hej Simon, det kommer i vår nästa version av vår webbplats. Kul att du vill plusetta bloggposten, men jag tar hellre din kommentar. :)

    • http://twitter.com/guldpriset guldpriset

      Kul läsning men vad händer när företagen betalar X kronor för att få en plus? Ungefär det som har hänt på Facebook like.

      • https://plus.google.com/u/0/101132975962082847483/about Per Pettersson

        Precis som jag skrev ovan. Den risken finns. När man insåg att länkar från bloggar gav kraft för att påverka placeringar i sökresultatet – BAM, det skapas hundratals med bloggar bara för att påverka placeringar. Vi kan räkna med att det finns människor som alltid försöker ta omvägar.

    • Pingback: Om du googlar Facebook | Sökmotorkonsult.se